Danske topannoncører er sat af på mobilen
Vi har i Resolution netop gennemført en større analyse af de største danske annoncørers brug af mobile websites i mødet med forbrugeren. Konklusionen på analysen er nedslående og understreger, at de største danske annoncører ikke har optimeret deres digitale tilstedeværelse mod mobilen. Hver anden af de 100 største danske annoncører er nu sat af, og de danske forbrugere er dermed langt foran virksomhederne i deres brug af mobilen. Det er skræmmende.
Analyse af top 100 danske annoncører
Analysen er baseret på en gennemgang af de 100 største danske annoncørers optimering af deres digitale tilstedeværelse mod mobilen. Således er det blevet analyseret, om virksomheden benytter sig af enten et responsive website, et unikt mobil website eller blot gengiver deres normale website på mobilen. Endvidere har vi gennemgået virksomhedernes brug af brandede apps.
De 100 største annoncører er udvalgt på baggrund af deres investering i marketing. Der er således fokus på de virksomheder, som i dag investerer flest midler i at eksponere og involvere forbrugerne i Danmark.
Hvorfor er mødet med forbrugeren på mobilen vigtigt?
Alle virksomheder i Danmark såvel som i resten af verden oplever i øjeblikket et markant skifte i sammensætningen af den trafik, som de modtager på deres websites. Flere og flere forbrugere benytter deres mobile enheder i form af enten smartphones eller tablets til at besøge virksomhedernes hjemmesider. Google har estimeret, at helt op mod 50% af søgetrafikken kommer fra de mobile enheder, og som vi tidligere har beskrevet her på trickle, så kommer mere end 30% af klikkene på søgeordsannonceringen fra mobile enheder – nogenlunde ligeligt fordelt mellem smartphones og tablets.
Trafikken fra de mobile enheder er stadigt voksende og kan forventes at tage endnu et spring her hen over den kommende sommerperiode. For alle danske annoncører er det et signal om, at det er nu, forbrugeren skal mødes med indhold optimeret mod de mobile enheder.
Hver anden dansk topannoncør er sat af på mobilen
Analysen fra Resolution viser, at 21% af annoncørerne benytter sig af et responsive design på deres website, og at 32% af annoncørerne har udviklet et unikt website til mobilen. De 53% af annoncørerne formår således at møde forbrugeren med et indhold og design, som er tilpasset mobilen.
Det efterlader 47% af annoncørerne uden et mobiloptimeret website. Det er et rystende stort antal annoncører, som grundlæggende vælger at vende ryggen til de stadig flere forbrugere, som møder dem fra en mobil enhed. Jeg drister mig til at sige, at de 47% af annoncørerne nu er sat af. Forbrugeren er nu langt foran, og de pågældende virksomheder overlader forbrugeren til konkurrenten.
Hvad skal de danske topannoncører gøre?
Masser af analyser understreger vigtigheden af at tilpasse websitet til mobilen både i form af en teknisk tilpasning til den mindre skærm og ikke mindst i form af indhold, som modsvarer adfærden på de mobile enheder.
For de 47% af de såkaldte topannoncører er det heldigvis ikke for sent. Vi vil i kommende indlæg her på trickle tage fat i, hvordan man som annoncør kan optimere sit website mod de mobile enheder. Så læs med i de kommende indlæg. Er din virksomhed optimeret mod de mobile enheder?
Skriv en kommentar
Deltag i diskutionenUdfyld formularen nedenfor