Kom nemt igang med ASO

Der findes i dag mere end 3,1 millioner apps til mobiltelefoner på Apples App Store og Google Play. App Store Optimization (ASO) er derfor vigtig for at blive fundet i mængden af de mange apps.

Hvad er ASO?

Vi kender det fra søgemaskineoptimering (SEO) at optimere, så din hjemmeside kan blive fundet blandt de andre hjemmesider. Sådan er det også med ASO. Her handler det om optimering af apps, så de bliver mere synlige i søgeresultaterne.

Når man snakker ASO, inddeler man det i to områder:

KWO (Keyword Optimization)

KWO hjælper med at få din app mod toppen af søgeresultaterne, ved bedst muligt at matche det brugeren søger efter. Her vil det ligesom ved SEO, gælde om at finde ud af hvad brugeren søger efter når de leder efter en app som din.

AO (Asset Optimization)

AO hjælper med at gøre din app mere iøjenfaldende og tiltrækkende at hente, og dækker over at optimere ting såsom ikon, rating, skærmbilleder, video m.m.

Hvorfor er ASO vigtig?

Ifølge Forrester, så bliver størstedelen af alle apps fundet ved at sætte sig ned og browse i enten Apples App Store eller på Androids Google Play.

Kom i gang med ASO

Der er nogle helt basale ting, man kan gøre for at få en bedre placering i app stores. Helt generelt drejer det sig om at lave indhold der rangerer efter det man vil findes på, og når man kommer frem på søge siden – være attraktiv at klikke på.

Her får i en tjekliste

App navn

De første 25-30 karakterer er vigtigst, da det er disse der bliver vist når man bladrer i søgeresultaterne. Hold det kort og præcist.

Keywords – (En feature som kun er tilgængelig i Apple App Store)

Hold det kort og præcist, skriv tal (3) i stedet for at stave dem (tre), nævn kun hvert keyword én gang og lad være med at bekymre dig om gradbøjninger af et ord.

Localization af keywords

Tænk over hvilke sprog din app skal kunne findes under – ikke nødvendigvis indholdet af appen – og oversæt dine keywords til de sprog den skal være tilgængelig under.

Beskrivelse

Beskrivelsen bliver kun brugt til indeksering i Google Play, men spiller stadig en kæmpe rolle i brugerens indtryk af appen. De 3 øverste linjer er dem som bliver vist i preview, så sørg for at få alt det væsentlige med her! Sørg for at holde pressemeddelelser og opdateringer i ”What’s New” sektionen.

Ikon

Sørg for at have et visuelt flot ikon, som skelner sig ud fra mængden. Lav det gerne som en del af et gennemgående design for app’en, for at have en god genkendelighed.

Screenshots

Læg mest fokus på de første screenshots. Inkludér tekst, og hvis muligt, prøv at fortælle en historie igennem dine screenshots.

Antal downloads

Antal downloads har en stor effekt på ranking, især på Apple App Store. Overvej at brug marketing til at booste antal downloads, da du oftest vil komme til at forblive højt rangeret hvis du først får mange downloads.

Ratings og anmeldelser

Sørg for at få ratings og anmeldelser – men kun de positive. Spørg efter anmeldelser når brugeren er engangeret positivt i din app, men plag aldrig brugeren om en anmeldelse. Lav en udvikler sektion som er nem at finde, så software fejl/mangler kan komme hertil, og ikke ender som dårlige anmeldelser.

 

Kilder:

https://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/ 

Mainline App Stores Still Dominate iOS/Android App Discovery, Finds Forrester, But Word Of Mouth & Social Recommendations Also Key

https://play.google.com/about/developer-content-policy.html

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskutionen
Udfyld formularen nedenfor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.