Top 6. Hvad kan vi forvente sker med search engine marketing i 2012?

Nytåret er som bekendt et godt tidspunkt til at kigge frem på året der venter os. I forrige indlæg kiggede jeg lidt på, hvad der skete med søgemaskinerne og søgeadfærden i løbet af 2011. I dette indlæg kigger jeg fremad og spår lidt om, hvad der kommer til at ske i 2012. Neden for er mit bud på en top 6 liste.

1. Google+, +1 og Search Plus Your World

I kampen mod Facebook omkring fremtidens web-herredømme har Google i 2011 lanceret henholdsvis +1, Google+ og nu i 2012 Search Plus Your World. De udgør tilsammen ikke blot endnu et socialt netværk. Google+ og +1 er et alt-eller-intet forsøg fra Google på at skabe en endnu større relevans gennem personalisering. 2012 er året hvor det skal stå sin prøve.

2. Flere mobile søgninger og klik

Antallet af mobile søgninger stiger og vi har set mobile klik vokse med 675% i forhold til 2010. I slut 2011 er der på tværs af Google AdWords programmerne i Annalect Group 5% mobil- og 3% tablets-klik. For annoncører med en lokal tilstedeværelse står de mobile enheder for en endnu større andel, og i 2012 er det året, hvor der skal udvikles mobile platforme som destination for den trafik.

3. Indholdet skal være friskt

I november 2011 lavede Google endnu engang en gennemgribende opdatering af sine algoritmer. Denne gang fik den navnet ’freshness update’ og den har påvirket 35% af søgningerne på Google. Der vil med denne opdatering være mere fokus på friskt indhold, og i 2012 bliver det derfor vigtigt for annoncører at have nyt og friskt indhold løbende.

4. Hvad kommer (not provided) til at betyde?

I oktober 2011 gennemførte Google en meget afgørende ændring i mulighederne for at tracke søgninger fra brugere, som er logget ind på Google. Med ’(not provided)’ er den organiske søgning fra de loggede brugere nu ukendt, hvilket gør arbejdet med optimeringen af søgeresultaterne sværere. I 2012 vil det problem vokse i takt med at flere brugere logger ind på Google.

5. Mere indsigt med search

Search er research. Så enkelt er det. Søgningerne på Google er et vindue mod søgerne og forbrugerne, og det bliver et stadigt vigtigere værktøj i forståelsen af forbrugerne og deres adfærdsændringer. Real-time research handler om at forstå forbrugerne i nuet og reagere på den viden i nuet. I 2012 bliver det en stadig mere kritisk disciplin for alle annoncører.

6. Search-data i display-indkøbet

Search er ikke kun forbrugerindsigt. Det er et spor, som brugeren efterlader omkring sin interesse og sine intentioner. Den viden er værdifuld for annoncøren og kan bruges langt udover det sidste klik og den direkte adfærd, som brugeren havde på sitet. I 2012 vil disse search-spor blive anvendt aktivt i en mere målrettet og relevant display-annoncering.

Det var mit bud på en top 6 liste over vigtige udviklinger i 2012. Hvad tror du der kommer til at ske?

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskutionen
Udfyld formularen nedenfor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.