FEM FAKTA: Månedens 5 digitale markedsindsigter – februar 2022

Velkommen til det månedlige indlæg om markante ændringer i forbrugernes digitale adfærd.

Vi bringer 5 udvalgte markedsindsigter fra den forgangne måned, som er definerende for, hvordan man som virksomhed skal arbejde med digitaliseringen af forbrugeradfærden. God læselyst.

1. Ny analyse forudser øget online handel blandt forbrugerne i 2022

I en ny analyse fra Dansk Erhverv tyder det på, at e-handlen forsætter med at vokse i 2022. Tal fra E-handelsanalysen viser, at 26% af forbrugerne forventer at handle mere på nettet i det kommende år. Kun 7% forventer at handle mindre. Det er især de forbrugere, der allerede handler en del online, der forventer at øge deres forbrug. Det tyder på, at den stigning der er set i e-handel under corona-epidemien vil fortsætte.

Læs mere om analysen fra Dansk Erhverv her.

2. TikTok er vejen frem, hvis du vil ramme de unge

DRs årlige medieundersøgelse udkom i slutningen af januar og den viser, at TikTok har haft en vækst på 50% blandt de unge i det forgangne år. De 15-24 årige brugte i 2020 i gennemsnit 38 minutter om dagen på TikTok, men i 2021 er det tal steget til 57 minutter om dagen. Det er gået udover alle de andre store sociale medier, hvor minuttallet i 2021 her har været faldende. De unge bruger dog lige så meget tid på YouTube som på TikTok. Den store forskel er dog i minuttallet fra 2020 kontra 2021. Her kan man se at YouTube har haft en tilbagegang på 20%, hvor TikTok derimod er stormet frem.

Du kan læse mere om DRs undersøgelse af medieudviklingen her.

3. Hver fjerde faktatjekker online indhold

Hver fjerde dansker har faktatjekket indhold fra sociale medier eller nyhedsmedier. Det er indhold som billeder, artikler og film, som danskerne tjekker for troværdigheden. De unge faktatjekker deres informationer mere end den ældre generation. Det var de 16 – 34-årige som faktatjekkede indhold mest. I den gruppe er der 36%, der faktatjekkede eller har faktatjekket indhold. Undersøgelsen viser også, at det var internettet, der som oftest bliver brugt til at faktatjekke indhold. Det blev gjort ved at søge yderligere information om emnet for at bekræfte ægtheden samt ved at deltage aktivt i f.eks. kommentarspor omkring emnet.

Du kan læse mere om undersøgelsen her

4. Den daglige brugeraktivitet på Facebook er faldet på verdensplan

For første gang faldt antallet af daglige brugere på Facebook på verdensplan. Det viser nye tal for det sidste kvartal af 2021. Hvis du vil læse mere, kan du finde artiklen fra The Verge her.

Frafaldet hænger sammen med den tendens vi ser i Danmark, hvor de unge i højere grad søger andre sociale medier end Facebook. Over en periode på de seneste 2 år har Facebook oplevet et fald blandt amerikanske teenagere og unge. I Europa har interessen også været faldende for Facebook. I 2021 var der i april-juni et fald fra 309 millioner til 307 millioner europæiske brugere.

Læs mere information om Facebooks fald i brugere her.

5. Mobilen forventes i 2022 at overhale computeren som danskernes fortrukne, når der skal handles online.

Indtil nu har computeren været danskernes fortrukne, når der skulle handles online. I den nye E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv forudsiger de dog, at mobilen vil overhale computeren i 2022.

Dansk Industri kom med en lignende udtalelse i foråret 2021, hvor de forudså at mobilen ville få en vigtigere og mere fremtrædende rolle inden for online handel fremadrettet. I Danmark er der fra 2015-2020 sket en stigning på 22% af online køb foretaget på telefonen.