Facebook med nye målretningsmuligheder

Facebook har nu i nogle måneder kørt med en såkaldt ‘Broad Category’ targeting mulighed, hvor det er muligt at målrette annoncer til brugere af Facebook, der er interesseret i f.eks. sport, musik, biler osv. Det er for nuværende lidt en ‘black-box’, hvad disse kategorier konkret består af, men ifølge Facebook består de af ‘synes godt om’ tilkendegivelser, interesser samt demografisk og geografisk data og øvrige oplysninger i forhold til civilstatus.

De målretninger er et super værktøj, hvis man gerne vil maksimere målgruppen på en kampagne og ramme alle personer, der eksempelvis er interesseret i sport. Tidligere skulle man ind og målrette via de specifikke interesser for at dække en sådan målgruppe, og det kunne blive til en hel del keywords og en hel del tid brugt på at skabe disse målgrupper.

Det der er sket løbende siden udrulningen af dette produkt er, at det er blevet mere og mere specifikt og relevant i forhold til målretning af annoncer. Eksempelvis ser vi nu muligheden for at målrette mod personer med børn i alderen 0-3 og 4-12, som eksempelvis kunne være interesseret i børnetøj, børnemad osv. Eller personer, der for nylig er flyttet bopæl, som eksempelvis kunne være interesseret i nyt bredbånd, forsikring, nye møbler osv.

Det bliver interessant at følge, om denne audience-målretning i fremtiden bliver kombineret eller integreret med Facebook Timeline og brugen af applikationer under denne. Et eksempel kunne være en bruger af Facebook, der har læst mange artikler omkring biler i online avisers applikationer.

Vil de data i fremtiden kunne fødes ind i produktet og blive tilgængelig for målretning gennem en kategori, der kunne hedde ‘i markedet for biler’?

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskutionen
Udfyld formularen nedenfor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.