LinkLove London 2012: Masser af Link Building tips (1/2)

Et stort konferencecenter i centrum af London, flere hundrede SEO nørder, 8 af de mest anerkendte SEO folk og en af verdens smukkeste storbyer. Distilled’s LinkLove London 2012 var på alle måder, en virkelig god konference. Efter to ugers fordøjelse er jeg klar til at bringe en opsummering og key takeaways fra verdens bedste link building konference. Her kan du læse det første indlæg af to omkring konferencens højdepunkter.

Rand Fishkin : F#$%! Link Building. Content Marketing FTW

Rand Fishkin, grundlægger af seomoz.org, startede som første taler. Det er ingen hemmelighed, at Rand Fishkin ikke har meget til overs for traditionel link building og er varm fortaler for inbound marketing.

Det kom derfor heller ikke som nogen overraskelse at præsentationen omdrejningspunkt var content marketing.

“Five reasons I invest in content vs. links”

  • Investering i content er en investering, der gavner flere online kanaler på samme tid.
  • Vær stolt af dit arbejde – gør internettet til et bedre sted!
  • Content er en del af en langsigtet strategi, selv hvis Google erstattes af noget bedre.
  • Content skaber links mens vi sover takket være sociale medier, nyhedsmedier, community osv.
  • Content skaber brand loyalitet og troværdighed.

“What content should I make”

  • Hvad er din målgruppe interesseret i?
  • Begræns ikke dit content til kun at handle om dig og dine produkter.
  • Eksempler på ekstraordinært godt indhold (men manglende SEO vinkel)
    • Fiskars: fiskateers (online community om meget andet end fiskar sakse)
    • Cut brooklyn: https://thisismadebyhand.com
    • Dollar shave club

Mike King: Quantifying outreach

Efter inspiration af @JamesAgate’s post om Outreach data statistik på YouMoz, har Mike King analyseret intet mindre end 300.000 outreach emails.

Datasættet er hentet fra iAcouire’s eget iRank samt Buzzstream.

Ud fra det datasæt har Mike og resten af teamet fra iAcouire beregnet procentdelen af svar og succesfuld opnåelse af link, som kan koges ned til følgende:

  1. Køn har ingen betydning.
  2. Skriv et personligt emne, eller en personlig åbning.
  3. Send dine mail i starten af ugen, eller i weekenden.
  4. Send dine mails tidligt om morgenen, så din mail ligger øverst i indbakken.
  5. Jo længere mailkorrespondancen er, jo større er chancen for at du får et link.
  6. Skriv gerne en lidt længere og mere forklarende mail.
  7. Fjern dit telefonnummer fra din signatur.
  8. Brug logo i din signatur – helst et logo med link til din hjemmeside.

Key takeaways:

  • Slet dine standard spamskabeloner og send personaliserede mails i stedet.
  • Hvis ikke du er en pige, så lad vær med at lade, som om du er.
  • Brug boomerang eller andre lignende tools til at forprogrammere afsendelsestidspunktet – i weekenden og tidligt om morgen.

Branko: Social Media & Links. The Love Story (with numbers)

Flere og flere SEO eksperter råber op omkring vigtigheden af sociale medier, men indtil nu har vi ikke set mange beviser. Branko fra RankAbove havde derfor sammensat en præsentation med fokus på sociale medier set fra en link builders perspektiv. For at kunne lave en analyse skal der bruges data, og for at få adgang til data kræves følgende API’er:

Sociale medier:

  • Topsy
  • FB open graph
  • Twitter
  • G+

Link data:

  • MajesticSEO

Til at kæde de mange data sammen, kan der bruges excel og SeoTools for excel, eller et hvilket som helst programmeringssprog. Ved at sammensætte data fra de forskellige API’er er det muligt at lave en linær funktion for, hvor mange links x antal shares/likes/pluser osv. vil give i afkast:

1 tweet: 0,6 link
1 like: 0,5 link
1 share: 0,3 link
1 plus one: 15,97 link

Hvorvidt overstående tal overhovedet er brugbare, vil jeg ikke spekulere det store i. Fakta er dog, at der for eksempel ikke er taget højde for aktivitets- og størrelsesforskelle i brugerbasen, hvilket meget vel kan være grunden til at tallet for plus ones er så højt.

Jane Copland: Link Building like Michael Winner

Jane Copland er ansat hos Ayima og har tidligere være hos SEOmoz. Jane mener, at intet link er uopnåeligt og præsentationens fokus var ”How to get golden links”.

Jane påpegede, helt korrekt, at hvis man tænker som alle andre, får man de samme links som alle andre. Du skiller dig derfor aldrig ud fra mængden, og jager altid de samme links som dine konkurrenter.

I stedet bør du tænke som Michael Winner (engelsk mangemillionær), som er glad for, at London har indført busbaner og en bøde på 600 kr. for at benytte dem i bil. Han ser det, som en billig måde at komme hurtigt frem på – ”They only charge you 60 to use them, and you get no points! Wonderful value!”.

Samme vinkel kan bruges på OL i London 2012, hvor et hovedsponsorat, og deraf omtale og links, hurtigt koster flere hundrede millioner kr. I stedet for sponsoratet kan man få meget mere værdi for pengene, ved at sende en streaker ind på stadion/banen, men en webadresse på ryggen. Det koster kun 200.000 i bøde – eller i investering, afhængig af hvordan man ser det.

Eksempel på link building via PR og originalitet: https://wish.co.uk/zombie-boot-camp/

Key takeaways:

  • Intet link er uopnåeligt.
    Tænkt anderledes end dine konkurrenter.
    Tænk investering ikke køb – du har ingen sikkerhed for, at du får de links, du gerne vil.
    Golden links bør kun være et delelement i din link building strategi.

Læs med i morgen omkring fire andre spændende indlæg og min samlede vurdering af LinkLove London 2012.

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskutionen
Udfyld formularen nedenfor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.